+3215151860 hallo@officeangels.be

case study

de wijnbar

Cijfers voor passie

Johan heeft een droom. Hij wil twee van zijn passies combineren: wijn en koken. Hij heeft dan het idee gekregen om een wijnbar uitbaten waar hij zijn favoriete wijnen kan verkopen in combinatie met zelfgemaakte tapas en Italiaanse specialiteiten. Een droom dat eerst wat vooronderzoek vraagt.

Categorie

  • Retail, Horeca
  • Starter
  • Business Coaching

Stap 1: intake

Tijdens een intake gesprek stel je de juiste vragen om jouw sterktes en zwaktes bloot te leggen. Wat wil je doen? Is er financiële draagkracht? Ondernemerschap komt met ups, maar zeker ook met downs… en er is geen werknemersorganisatie die jou beschermt. Een goede voorbereiding verhogen jouw slaagkansen.

Het kennismakingsgesprek

Johan contacteerde ons om hem te helpen bij het opstarten van hetzij een wijnwinkel, een wijnbar of beide. Johan heeft een horeca -en sommelier opleiding genoten, hij is nog jong en hij werkt momenteel als zaalverantwoordelijke in een restaurant. Hij wil graag zo snel mogelijk zijn passie ten uitvoer brengen. Johan heeft momenteel een eigen budget van 10.000 EUR en kan rekenen op financiële steun van derden.

In zijn plan zou hij een wijnwinkel uitbaten van dinsdag tem zaterdag van 10:00 tem 18:00. Donderdag -en vrijdagavond zou hij koken voor een klein publiek. Hij wil de klanten een drie-gangen menu voorstellen met bijpassende wijnen uit zijn winkel. De verkoopprijs van het menu zou zich rond de 50 euro situeren. Daarbovenop komen de dranken.

Hij wil zich vooral richten op kwalitatieve en superieure producten om het onderscheid te maken met andere wijnbars of wijnwinkels.

Hij zou de winkel alleen uitbaten om kosten te besparen en zijn vrouw zou hem elke donderdag -en vrijdagavond helpen met het bedienen van de gasten. Zij heeft geen opleiding of horeca-achtergrond.

Om het eerste jaar veel cash te genereren zou hij nog feesten en cateringprojecten aannemen op zondag.

 

    Onze analyse

    Sterkten van Johan

    • Hij is een gediplomeerde chef.
    • Hij heeft een certificaat voor wijnkennis op zak en studeert hiervoor nog verder.
    • Johan heeft ervaring in zowel de zaal als in de keuken.
    • De drijfveer en passie.
    • Er zijn duidelijk goede verkoopsvaardigheden.
    • Hij krijgt morele en financiële steun van familie en vrienden.
    • Hij analyseert voor hij beslist.

    Zwakten van Johan

    • Geen of weinig ervaring in ondernemen
    • Klein eigen startkapitaal (10.000 EUR)
    • Wil teveel uren werken. Dit hou je slechts op korte termijn vol.
    • Hij wil teveel dingen tegelijk doen. Focus is belangrijk.
    • Wil producten aanbieden zonder marktonderzoek. Is er (genoeg) vraag voor superieure producten?
    • Heeft geen geschoold personeel om de wijnen en de menu te verkopen. Hij kan onmogelijk koken en verkopen.
    • Als je gaat koken heb je een gekeurde keuken nodig = hogere kosten.
    • Als je een winkel gaat uitbaten zal deze moeten aangekleed worden en heb je een grote voorraadkost = hoge kosten.

    Stap 2: analyse

    Welk budget heb ik nodig? Welke marges zijn toepasselijk in de sector? Wat zijn mijn vaste -en variabele kosten? Hoeveel moet ik omzetten om winst te maken? Hoeveel wil ik verdienen?

    Een kosten-batenanalyse vergelijkt de verwachte of geschatte kosten en baten van een projectbeslissing om te evalueren of deze vanuit zakelijk oogpunt zinvol is. In het algemeen houdt een kosten-batenanalyse in, dat alle uitgaven voor een project of keuze worden opgeteld en dat totaal wordt afgetrokken van de totale voorspelde baten van het project of besluit. (Deze waarde wordt soms in de vorm van een ratio weergegeven.)

    Je kunt stellen dat de beslissing goed is als de voorspelde baten groter zijn dan de kosten. Als de uitgaven de voordelen overtreffen, kan een bedrijf de beslissing of het project willen heroverwegen. Kosten-batenanalyse is een soort gegevensgestuurde besluitvorming die algemeen wordt gebruikt in het bedrijfsleven, zowel bij gevestigde bedrijven als bij startups. De fundamentele ideeën en structuur kunnen worden toegepast op bijna elk besluitvormingsproces, al dan niet bedrijfsgerelateerd.