+3215151860 hallo@officeangels.be

Optimaliseer jouw cashflow (deel 2)

Een chef in de keuken plaatst een bestelling bij de leverancier terwijl office angels zich bezig houden met de back office van het restaurant

Auteur: Vincent Van Leemputten

Vincent Van Leemputten is ondernemer sinds 2008 en is Aartsengel bij Office Angels, zijn vijfde project. Hij heeft al drie van zijn bedrijven met succes verkocht. In 2023 werd zijn inzet samen met het Office Angels-team erkend toen ze de titel UNIZO Beloftevolle Kmo van Vlaams-Brabant en Brussel wonnen.

10/07/2022

In het eerste deel bespraken we reeds 5 tips om jouw cashflow een boost te geven. In deze post bespreken we 5 andere methoden of strategieën zodat je meer cash overhoudt op het einde van de maand.

6. Betaal je verkopers wanneer ze verschuldigd zijn

Wees strategisch wanneer je je verkopers zult betalen. Als je verkoper een financiële korting geeft voor vroeg betalen, zorg dan dat je op tijd betaalt om geld te besparen (indien jouw liquiditeiten dit toestaan). Als de verkoper of distributeur geen korting geeft, betaal dan wanneer dat voor jouw bedrijf het voordeligst is.

Veronderstel dat je rekening 1 juni moet betalen. Volgens je kasstroomoverzicht is mei een rustige maand voor je bedrijf, maar juni heeft een geschiedenis van stijgende verkoopcijfers. Betaal je rekening op de laatste dag dat hij verschuldigd is om een positieve cashflow voor mei te boeken.

Als je nog meer tijd nodig hebt om je verplichtingen af te betalen, overweeg dan een zakelijke kredietkaart te gebruiken. Op die manier kun je de rekeningen geleidelijk afbetalen in plaats van allemaal tegelijk. Een andere methode beschrijf ik in punt 7: verbeter je kredietvoorwaarden.

7. Communiceer met je verkopers en leveranciers

Hoewel het kopen van voorraden en inventaris noodzakelijk is voor je bedrijf, geef je soms te veel uit? Een deal sluiten met je verkopers en leveranciers… of, in bepaalde situaties, rondkijken naar andere mogelijkheden… kan je helpen geld te besparen en je cashflow te optimaliseren.

Vraag bulkvoorraad tarieven aan bij leveranciers.

Sommige handelaars, vooral die met wie je een uitstekende werkrelatie hebt, kunnen je een korting geven als je producten in grote hoeveelheden koopt. Deze kunnen echt voordelig zijn, dus aarzel niet om je leveranciers te vragen of ze speciale aanbiedingen hebben.

Verbeter je kredietvoorwaarden en prijzen door te onderhandelen.

Naar kortingen vragen is één oplossing, maar durf zeker te vragen om jouw facturen te betalen op langere termijn. Leveranciers waar je goed mee samenwerkt en waar je een goede relatie mee hebt staan hier soms voor open, vooral wanneer je een moment hebt waar je moeite hebt met correcte betalingen. Wees transparant met jouw leveranciers zoals jij wenst dat ze transparant zijn met jou. Een gekend voorbeeld is Walmart in de Verenigde Staten, dat standaard met al hun leveranciers een betaaltermijn van 120 dagen minimum afspreken. Zij beloven volume af te nemen en krijgen in ruil extra betaaluitstel en extra korting.

Onderzoek andere opties

In sommige omstandigheden kan het nodig zijn om andere handelaars en leveranciers te zoeken. Als je leverancier bijvoorbeeld weigert opnieuw te onderhandelen over prijs of voorwaarden, kun je rondkijken om te bepalen of je wel het beste koopje krijgt. Misschien heb je in de nasleep van de COVID uitbraak bij je huidige verkopers en leveranciers hogere kosten, vertraagde leveringen, of tekorten aan artikelen opgemerkt. Als dit hardnekkige problemen zijn waar je bedrijf last van heeft, kan het de moeite waard zijn om naar andere oplossingen te zoeken.

8. liquideer oude inventaris

Inventaris is een van de duurste zakelijke uitgaven waarmee je te maken kunt krijgen. Je hebt inventaris nodig om winst te maken, maar je wilt er ook zeker van zijn dat de inventaris die je verwerft ook werkelijk verkoopt. Ga na welke producten goed verkopen en welke moeilijk om te zetten zijn. Onderzoek je verkoop patronen om te bepalen wat je drukste en traagste verkoop perioden zijn, en bestel jouw goederen dienovereenkomstig.

Overweeg oude goederen die je moeilijk kwijt kunt te liquideren. Elk geld dat binnenkomt is te verkiezen boven geen geld.

9. Vraag voorschotten

Dan nu door naar de tips om sneller betaald te worden. Als je zelf iets koopt, moet je direct of zelfs vooraf betalen. Waarom zou dat niet gelden voor jouw klanten? Vraag om een voorschot of sterker nog: maak dat een standaard voorwaarde. Dat geeft je cashflow een flinke boost. Bovendien is dat heel handig bij nieuwe klanten – vooral voor buitenlandse klanten die hun stiptheid nog moeten bewijzen. De grootte en termijn van het voorschot moeten natuurlijk wel passen bij de aard van je product of dienst. Check dus even wat in jouw sector gangbaar is.

Agency’s kunnen bijvoorbeeld 50% voorschot vragen voor het starten. Daarna 30% bij oplevering van het eerste deel en de laatste 20% facturen bij oplevering van het project.

10. Verkrijg een lening voor kleine bedrijven

Een kortlopende lening of kredietlijn is een ander alternatief om de cashflow van je kleine onderneming te vergroten. Een geldschieter bied je met een kortlopende lening een forfaitaire som geld aan die je in regelmatige termijnen over een korte periode terugbetaalt. Een kredietgever kent je met een kredietlijn een maximum leenbedrag toe, waaruit je kunt putten wanneer je geld nodig hebt; er wordt alleen intrest betaald over het gebruikte kapitaal.

Hoewel de gedachte geld verschuldigd te zijn je ineen kan doen krimpen, zijn er verschillende dwingende redenen om een cashflow lening te nemen:

  • Laat je bedrijf groeien.
  • Verkrijg inventaris
  • Begin een nieuw, winstgevend project.
  • Koop nieuwe machines
  • Onverwachte kosten
  • Buiten het seizoen moeten inzinkingen gedekt worden.

Welke oplossingen heb jij nog om cashflow te optimaliseren? Schrijf het hieronder in de comments.

Ongetwijfeld wil je deze ook lezen…

0 Comments

Submit a Comment